Base: ‘Apple straft zijn eigen klanten’

In een blogpost haalt telecomoperator Base uit naar Apple. De iPhone-maker weigert immers om Belgische iPhones toe te laten op de 4G-netwerken van Base en Belgacom. ‘Ze lappen het principe van vrij en open mobiele internettoegang aan hun laars’, klinkt het scherp.

Bij telecomoperatoren Belgacom en Base kunnen klanten sinds enige tijd mobiel surfen via het snelle 4G-netwerk. Mobistar zit nog in een testfase met zijn 4G-plannen, en komt pas in het eerste trimester van 2014 met een commercieel aanbod. Goed nieuws voor consumenten die een 4G-compatibele smartphone hebben en de snelle mobiele internetdiensten willen gebruiken. Tenzij die 4G-smartphone een iPhone is.

Technisch gezien zijn de recente iPhones (5, 5C en 5S) geschikt voor het Belgische 4G-netwerk. Alleen moet Apple eerst die netwerken goedkeuren en groen licht geven om Belgische iPhones toe te laten op die netwerken. En daar wringt het schoentje bij Base.

Hindernissenparcours

‘Sinds meer dan vijf maanden probeert BASE Company alle mogelijke stappen te zetten om met Apple tot een akkoord te komen’, zegt Coralie Miserque, corporate affairs manager bij Base in een blogpost . ‘Het was een hindernissenparcours: na die maanden van verschillende toenaderingen die nutteloos bleken, kreeg BASE uiteindelijk een typisch Apple-antwoord zeggende dat het certificeringsproces lopende was en’ enige tijd’ zou vergen. Verder werd geen precieze informatie gegeven; ook niet over de termijn.’

Apple is de enige smartphonefabrikant die zijn toestellen blokkeert voor bepaalde netwerken. Andere 4G-compatibele telefoons van pakweg Samsung of Nokia, kunnen in België probleemloos surfen via 4G. Maar volgens Miserque heeft zowat de helft van alle Belgische 4G-smartphones een Apple-logo.

Een doorn in het oog van Base is dat concurrent Mobistar zijn 4G-netwerk nog niet actief aanbiedt, maar wel al zo’n certificering heeft gekregen. Mobistar is sinds enkele jaren een geprivilegieerde partner van Apple. Vreemd is ook dat enkel iPhones geblokkeerd worden door Apple. De 4G-compatibele iPads die het bedrijf verkoopt mogen wel gewoon op de netwerken van de drie operatoren.

Partners krijgen voorrang

‘Apple blijkt zijn geprivilegieerde partner in België te blijven beschermen en weigert om de twee concurrenten te certificeren, of vertraagt het proces tot Mobistar zijn eigen 4G-netwerk heeft uitgerold’, gaat Coralie Miserque verder. ‘Dit is geen alleenstaand geval. Ook in andere landen geeft Apple vaak maanden eerder 4G-toegang aan geprivilegieerde partners.’

Base wil dat alle klanten toegang kunnen hebben tot hun 4G-netwerk, welk type smartphone zij ook gebruiken, en betreurt de politiek die Apple hanteert. De operator blijft evenwel al het mogelijke doen om ook hun iPhone-gebruikers toegang te verlenen tot 4G-diensten.

Niet alleen de operatoren, maar ook iPhone-gebruikers zelf zijn behoorlijk malcontent over het ontbreken van 4G op hun toestellen. De Facebookgroep ‘Apple: we want to use 4G on our iPhones ’ telt op dit moment 5.457 leden.

Advertenties

2 Reacties op “Base: ‘Apple straft zijn eigen klanten’

  1. imachia

    De één haat de gesloten en strikte cultuur van Apple, de ander vindt het prima. Het heeft z’n nadelen en het heeft z’n voordelen.
    Ik veronderstel dat er bij Base nog wel een andere oorzaak achter zit, wat hoogstwaarschijnlijk wel iets met fees voor Apple te maken zal hebben…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en nieuwe posts via e-mail te ontvangen.

%d bloggers liken dit: