iPhone 5: verslag van de eerste testresultaten

iPhone vs Galaxy SIIIStellen dat de iPhone 5 een prima smartphone is, is een open deur intrappen. Ik wou vooral weten wat hij doet in vergelijking met zijn voorganger, de iPhone 4S, en met een van zijn grootste concurrenten, de Samsung Galaxy S III.

Boost voor gebruiksgemak

De schermdiagonaal van de iPhone 5 is nu 4 inch. In vergelijking met de 4S van 3,5 inch is hij iets uitgerokken in de hoogte. De breedte bleef ongewijzigd, waardoor het toestel nog steed goed in de hand ligt. Het grotere scherm biedt een groter gebruiksgemak: bij het opstellen van sms’jes, het opzoeken van contacten, de menunavigatie enz. Het scherm licht meer op in vergelijking met de iPhone 4S. Ondanks de vormverandering is de iPhone 5 zo’n 28 gram lichter dan de 4S. Hij weegt nog 112 gram en is 6,7mm dun, iets dunner dan de voorganger.

Gebruik als telefoon

Naast het scherm is ook de geluidskwaliteit erg verbeterd in vergelijking met de vroegere versies van de iPhone. Met name wanneer u telefoneert in een lawaaierige omgeving, zult u het gesprek beter kunne verstaan. Op dat vlak doet deze iPhone 5 het beter dan de Galaxy S III. Ook de netwerkgevoeligheid is beter dan die van de Zuid-Koreaanse concurrent, hoewel iets minder goed dan bij de iPhone 4S. De batterijautonomie ging er, net zoals de fabrikant beloofde, op vooruit, vooral dan wanneer je het toestel als telefoon gebruikt. Toch moet de iPhone 5 zijn meerdere blijven erkennen in de topper van Samsung.

Puike camera’s

De iPhone 5 heeft een fototoestel van 8 megapixel en heeft een modus voor panoramische foto’s. Deze optie bestond al dankzij applicaties die men kon downloaden, maar nu is ze dus geïntegreerd. Je activeert de modus, beweegt het toestel over de gewenste scène en je panoramische foto is een feit. Ook de frontale camera (onder meer voor videofonie) heeft een merkelijk hogere resolutie (1,2 megapixel) dan die op de iPhone 4S (0,3 megapixel). Uit de tests bleek dat het fototoestel indrukwekkende prestaties levert. Hiermee steekt de iPhone 5 werkelijk boven zijn voorganger en grootste concurrent uit. De kleuweergave en de algemene kwaliteit van de beelden zijn erg goed. Voor de video-opnames is er niet meteen een sprong voorwaarts in vergelijking met de 4S, maar ook op die vorige iPhone was de kwaliteit daarvan al zeer goed.

Downloaden: zwaar voor batterij

Wat betreft het gebruik voor internet zijn de testresultaten weliswaar beter dan voordien (4S), zowel voor surfsnelheid als voor batterijautonomie. Toch blijft de iPhone 5 op dit vlak in de schaduw van de Galaxy S III, het toestel van samsung kan meer dan 5 uur lang downloaden vooraleer de batterij aan herladen toe is, de iPhone 4S zong het net iets langer dan 3u en 30 minuten uit, de iPhone 5 strand op een teleurstellende 3 uur.

Navigeren: maps-app

De gps ontvanger van de iPhone 5 werkt in het algemeen correct. Toch was ik teleurgesteld door de nieuwe “maps”-app die Apple in zijn iOS 6 inbouwde. Het ontbreekt de kaarten aan detail, ze zijn soms zwart-wit, bevatten fouten… Leuk is wel dat de database met interessante plaatsen (“Yelp”) werkt als een sociaal netwerk. Het succes hangt dus af van de input van de gebruikers.

Prettig kerstfeest !

Bron: Test Aankoop, editie 569
9 Reacties op “iPhone 5: verslag van de eerste testresultaten

  1. john

    Apple was koploper en is dat denk ik nog steeds met zn Iphone. Maar het gat met de concurrentie wordt steeds kleiner. De grote troef die zij in handen hebben is hun IOS.
    Daarom kan de Iphone soms beter scoren dan een Samsung met een snellere processor. IOS en hardware is gewoon perfect op elkaar afgestemd. Samsung S3 is een erg mooi toestel maar de open software is gevoeliger voor problemen zoals vastlopen en trager worden. Zou dus voor de Apple gaan ondanks alle blingbling van de concurrent.

  2. ed

    Mijn reden dat ik voor de S3 van Samsung koos is omdat ik meer vertrouw op de covers. Hiervoor heb ik 2 iphones gehad, beide waren door een val aan gruzelementen gegaan. Voor de rest is het mij om het even, android werkt stabiel en ios idem. Grt, Ed

  3. lorenzo schoovaerts

    Onlangs foon verloren op de trein. Een oude 3GS. Ik heb even stil gestaan bij de Galaxy 3S (Hmmm, 3S vs 3GS…) Mooi ding. Echt. Heb hem echter laten liggen: te duur en is een 13-in-een-dozijn telefoon. Heb 2dehands 4S gehaald. Ik wou perse een iFoon vanwege de absurd makkelijke iCloud integratie. Op minder dan een uur had ik de 4S (was jailbreaked) hersteld naar factory settings met laatste iOS en had ik mijn contacten, fotoos, muziek, SMSjes, notities, browser bookmarks enz weer terug op mijn foontje. Dat kan je met je SamSmoogle wel DIK vergeten! Je kan hem wel misschien aansluiten op je TV… Hoeraaa! En vul verder je verloren data maar lekker manueel in. Zaken die ertoe doen vs zaken die er niet toe doen in een foon m.a.w.

  4. NIELS

    Er zijn maar 3 factoren die echt je keuze zullen bepalen tussen deze 2.
    1: Wil je een groot scherm of een compacte telefoon.
    2. Wil je Android of iOS
    3. Welk design vind je mooier.

    Voor de rest kunnen ze allebij alles 😉 En qua snelheid ga je ook echt niets merken.

  5. rosemarijn

    Ik heb de s3 en ik weet nou nog niet welke beter zou moeten zijn haha. Ik mis echte knopjes :’) ik mis mijn HTC desire Z

  6. john het kanon

    ik weet niet hoor maar de iphone heeft toch echt een mooier scherm als je ze naast elkaar legt. je ziet dat de iphone een helderder en kleurrijker scherm heeft..

  7. wouter

    waarom is de samsung galaxy s3 op sommige sites veel duurder en op andere goedkoper??? Kan iemand reagerenplease

  8. xmas

    vrolijk kerstfeest!!!

  9. iris

    ik ben pro iphone, de degelijkheid is gewoon veel beter

Geef een reactie

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en nieuwe posts via e-mail te ontvangen.